Ariasite
عمومي

آيا عفونت دندان در بارداري خطرناك است؟

آبسه و عفونت دندان هم روي مادر و هم جنين تاثير منفي خواهد گذاشت.بهترين دندانپزشكان در رشت  اين تاثير به خصوص در مواردي كه مادر با درد شديدي مواجه است، بيشتر خواهد بود؛ چرا كه نشان‌دهنده پيشرفت بيشتر عفونت است. ناگفته نماند كه تب و التهابي كه در اثر همين عفونت دندان در بدن ايجاد مي‌شوند، مي‌توانند روي جنين در حال رشد تاثير بدي بگذارند.

علائم آبسه دندان در بارداري

آبسه و عفونت دندان در بارداري مي‌تواند علائم زيادي داشته باشد. هر يك از علائمي كه در ادامه ذكر شده‌اند، ممكن است در يك مادر باردار مشاهده شوند:

  1. درد ناگهاني و ضربان‌دار معمولا دنداني كه عفونت كرده و آبسه ايجاد كرده است، در همان ناحيه درد ضربان‌داري براي بيمار ايجاد مي‌كند. اين درد، اصلي‌ترين علامت آبسه دندان در حاملگي است. دقت داشته باشيد كه اگر درد شما به صورت ناگهاني شروع مي‌شود و شدت آن پس از گذشت مدت زمان كمي از بين مي‌رود، بايد به وجود اين عارضه شك كرد.
  2. درد دندان و لثه با درگيري ساير نواحي گاهي اوقات ديده شده است كه فرد علاوه بر درد در لثه و دندان خود، در ساير نواحي مانند گردن، فك و حتي گوش نيز اين درد را احساس مي‌كند.
  3. افزايش شدت درد دندان در حالت‌هاي مختلف برخي از افراد از احساس درد شديدتر در هنگام دراز كشيدن شكايت‌هايي دارند. اين افراد نيز به داشتن عفونت دندان مشكوك هستند.
  4. درد در هنگام جويدن اگر دندان شما در هنگام غذا خوردن درد دارد، مي‌تواند علامتي براي وجود اين عارضه باشد.
  5. التهاب و قرمزي با توجه به اينكه با عفونت كردن دندان، واكنش‌هاي التهابي در آن ناحيه اتفاق مي‌افتند، ممكن است نشانه‌هاي اين التهاب مانند قرمزي و تورم در صورت فرد مشاهده شوند. اين قرمزي ممكن است در لثه‌ها نيز مشاهده شوند و رنگ لثه‌هاي بيمار دچار تغيير از صورتي به قرمز شود.
  6. حساس شدن دندان‌ دنداني كه دچار عفونت و آبسه مي‌شود، در دوران بارداري ممكن است نسبت به تغيير دما حساسيت از خود نشان دهد. به خصوص نسبت به غذاهاي خيلي گرم و يا خيلي سرد، ممكن است ناراحتي و درد ايجاد كند.
  7. لق شدن و تغيير رنگ دندان گاهي اوقات به دليل پيشرفت عفونت دندان، تغيير رنگي در آن مشاهده مي‌شود. حتي در موارد شديدتر، دندان دچار لقي مي‌شود و با كوچك‌ترين فشاري از بافت لثه خارج خواهد شد.
  8. مزه و بوي بد دهان معمولا دندان در قسمت‌هايي چرك خواهد داشت. وجود همين چرك‌ها مي‌توانند سبب مزه و بوي بد در دهان مادر باردار شود.
  9. تب مادر بارداري كه با آبسه دندان مواجه شده است، معمولا در برخي از ساعات شبانه روز، افزايش دماي بدن و تب را نيز تجربه مي‌كند.
  10. تورم غدد لنفاوي غده‌هاي لنفاوي و به خصوص غددي كه در ناحيه زير فك و گردن قرار دارند، در صورت وجود اين عارضه دچار تورم مي‌شوند.

روش‌هاي درمان آبسه و عفونت دندان در بارداري

اينكه علائم مادر باردار به چه صورت باشند، مي‌تواند در تعيين روش درمان موثر باشد. در هر يك از روش‌هاي زير، دندانپزشك نياز دارد تا عفونت را از بين ببرد:

  1. تخليه آبسه

    دندانپزشك معمولا روي آبسه، برشي ايجاد مي‌كند تا مايع چركي موجود در آن فضايي به بيرون بافت پيدا كنند. بعد از آن، بايد با استفاده از آب و نمك، باكتري‌هاي باقي مانده را از بين برد.

  2. عصب كشي دندان در صورت نياز

    با توجه به اينكه بافت پالپ دندان دچار عفونت مي‌شود، مي‌توان به درمان ريشه روي آورد. دقت داشته باشيد كه اين روش درماني در تمام دندان‌ها قابل انجام نيست و بايد بسته به نوع دندان و ميزان عفونت اين روش درماني را انتخاب كرد.

  3. كشيدن دندان در صورت لزوم

    گاهي اوقات عفونت آنقدر گسترش پيدا كرده است كه نمي‌توان كاري براي آن دندان انجام داد؛ در اين صورت بايد دنداني كه منبع اين عفونت است را حذف كرد تا عفونت ريشه‌كن شود. در صورتي كه براي انجام اين درمان دچار نگراني هستيد، مي‌توانيد با مراجعه به مطلب كشيدن دندان در بارداري، اطلاعات مورد نياز خود را به دست آوريد.

  4. مصرف آنتي بيوتيك

    گاهي اوقات سيستم ايمني فرد به قدري ضعيف است كه نمي‌تواند با چنين عفونت‌هايي مقابله كند؛ در چنين شرايطي، دندانپزشك مجبور است تا به تجويز آنتي بيوتيك روي آورد. علاوه بر اين، عفونتي كه خيلي گسترش پيدا كرده باشد، مصرف آنتي بيوتيك بايد براي كنترل آن انجام شود.

آيا مصرف دارو براي درمان عفونت دندان در حاملگي مجاز است؟

براي اينكه بتوانيد درد ناشي از اين گونه عفونت را كاهش دهيد، ممكن است به مصرف برخي از مسكن‌ها نياز داشته باشيد. در چنين شرايطي، حتما به سراغ مسكن‌هايي برويد كه خود دندانپزشك براي شما تجويز كرده است. به علاوه، مصرف هر آنتي بيوتيكي در اين دوران توصيه نشده است. در مصرف اين گونه داروها نيز بايد به نظر دندانپزشك دقت كنيد و همچنين با متخصص زنان خود نيز مشورت كنيد.

عفونت و آبسه دندان در بارداري چه عوارضي براي مادر دارد؟

آبسه دندان در اين دوران مي‌تواند هر يك از عوارض زير را براي مادر به همراه داشته باشد:

  1. سقط خود به خودي

    خيلي از اوقات به دليل گسترش عفونت در داخل بدن مادر، سقط‌هاي خود به خودي رخ مي‌دهد.

  2. زايمان زودرس

    برخي از مادران باردار در مواقعي كه عفونت خيلي پيشرفت كرده است، زودتر از موعد زايمان كرده‌اند و اين خود مشكلات زيادي را به بار آورده است.

  3. زايمان نوزاد مرده

    در برخي از كيس‌ها، عفونت دندان و آبسه آنقدر گسترش يافته‌اند كه روي زايمان مادر تاثير مي‌گذارند. در اين موارد، مادر ممكن است نوزاد مرده‌اي را پس از ۹ ماه به دنيا آورد.

آبسه دندان در بارداري چه عوارضي براي جنين دارد؟

آبسه دندان علاوه بر عوارضي كه براي خود مادر به بار مي‌آورد، مي‌تواند عوارض زير را براي جنين به همراه داشته باشد:

  1. وزن پايين نوزاد خيلي از نوزادان به دليل وجود عفونت دندان در مادر در هنگام تولد، از وزن خيلي پاييني برخوردار هستند.
  2. آسيب مغزي و مشكلات شنوايي و بينايي به دليل اينكه نوزاد ممكن است از وزن كمي برخوردار باشد، آسيب مغزي ،مشكلات شنوايي و يا بينايي ممكن است در وي مشاهده شوند.

علل ايجاد آبسه و عفونت دندان در دوران بارداري

عفونت و آبسه دندان در دوران بارداري مي‌تواند به دليل هر يك از عوامل زير ايجاد شود:

  1. پوسيدگي دندان پوسيدگي‌هايي كه در دندان به وجود مي‌‌آيند، صرف نظر از شدت آنها، مي‌توانند به مرور زمان سبب عفونت و تشكيل آبسه دندان شوند.
  2. بيماري لثه اگر بافت‌هاي پريودنتال كه دندان را ساپورت مي‎‌كنند دچار التهاب شوند، ممكن است باعث تشكيل آبسه دندان شود.
  3. ترك يا شكستگي دندان اگر اين شكستگي يا ترك خوردگي در ريشه دندان اتفاق بيفتند، احتمال تشكيل اين عارضه بيشتر خواهد بود. به اين دليل كه پالپ دندان در معرض آسيب قرار مي‌گيرد و عفونت گسترش پيدا خواهد كرد.

روش‌هاي پيشگيري از عفونت دندان در بارداري

اگر بتوانيد دستورالعمل‌هاي زير را رعايت كنيد، مي‌توانيد از ايجاد اين مشكل در دوران بارداري خود پيشگيري نماييد:

  1. مسواك زدن و كشيدن نخ دندان بايد حتما در اين دوران با كشيدن روزي يك مرتبه نخ دندان، بهداشت دهان خود را ارتقا دهيد. دقت داشته باشيد كه يك بار مسواك زدن در روز نمي‌تواند بهداشت كافي براي دهان شما فراهم نمايد؛ به همين دليل هم پيشنهاد مي‌شود حتما دوبار از آن استفاده نماييد.
  2. شست‌ و شوي دهان بعد از استفراغ با توجه به اينكه در اين دوران مادران باردار زياد با اين مشكل مواجه مي‌شوند، بايد براي از بين بردن محيط اسيدي ايجاد شده، حتما دهان خود را بشويند.
  3. مراجعه به دندانپزشك با مشاهده كوچك‌ترين علامت در صورتي كه حتي درد يا نشانه كوچكي از بروز اين گونه مشكل در دندان خود مشاهده كرديد، بايد حتما براي معاينه كامل‌تر به دندانپزشك مراجعه نماييد.

روش‌هاي خانگي براي درمان آبسه و عفونت دندان در حاملگي

دندانپزشكان استفاده از روش‌هاي خانگي را به هيچ عنوان براي درمان اين مشكل توصيه نمي‌كنند؛ به اين دليل كه دوران بارداري جزو حساس‌ترين دوره‌هايي است كه يك زن در زندگي تجربه مي‌كند و بايد در دوران حاملگي به درمان اين گونه مشكلات توجه كند. به همين دليل پيشنهاد ما اين است كه براي درمان اصولي چنين مشكلاتي، حتما به دندانپزشك خوبي مراجعه كنيد تا بدون هيچ دغدغه‌اي، درمان آنها انجام شود.
اما اگر به دنبال شناخت روش‌هاي خانگي براي درمان آبسه دندان در حاملگي هستيد، موارد زير را مطالعه نماييد:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

  1. آب گل داوودي با توجه به اينكه اين گل خاصيت ضد التهابي دارد، مي‌تواند براي كاهش التهاب ناشي از عفونت مفيد واقع شود. به علاوه اينكه مي‌تواند رشد باكتري‌ها را كاهش دهد.
  2. استفاده از سير از قديم الايام، سير را به عنوان يك آنتي بيوتيك طبيعي مي‌شناخته‌اند. به همين دليل مي‌توان از خاصيت ضد باكتريايي آن براي درمان اين مشكل بهره برد.
  3. استفاده از زنجبيل زنجبيل نيز مي‌تواند اين مشكل را تا حدودي درمان كند و رشد باكتري‌ها را كمتر كند.
  4. كمپرس سرد با توجه به اينكه در هنگام تشكيل آبسه، تورم و التهاب در دهان فرد وجود دارد، مي‌تواند از تكه‌هاي يخ براي كاهش اين موارد بهره گرفت.
  5. استفاده از نمك نمك خاصيت ضد باكتريايي دارد و مي‌توان از محلول آن براي ضد عفوني كردن آبسه استفاده كرد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۵۶:۳۵ ] [ NOORA ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی