Ariasite
عمومي

علائم سوراخ شدن اوليه دندان

در مراحل اوليه پوسيدگي دندان، ممكن است هيچ علامتي را تجربه نكنيد.ايمپلنت اقساطي در رشت  اگر با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن منظم از دندان‌هاي خود مراقبت نكنيد، با گذشت زمان حفره‌ها عميق و دردناك مي‌شوند. اما نشانه‌هاي اوليه حفره‌ها شامل لكه‌هاي سفيدي است كه در نواحي آسيب‌ديده دندان ايجاد مي‌شود كه نشان‌دهنده شكسته شدن آن قسمت است. يك سوراخ اوليه ظاهر مي‌شود كه رنگ قهوه اي روشن را نشان مي‌دهد.

علائم پوسيدگي شديد دندان

پوسيدگي اوليه دندان در صورت مداوا نشدن تا مراحل مياني و پاياني خود پيش مي‌رود. در اين شرايط يك يا چند مورد از علائم زير را تجربه خواهيد كرد. 

  • درد شديد در دندان آسيب ديده
  • حساسيت به غذاهاي خيلي سرد يا گرم
  • تورم صورت
  • ايجاد چرك در اطراف دندان‌هاي آسيب ديده

درمان اوليه دندان سوراخ شده

اگر دردي در دندان سوراخ شده خود تجربه نكرديد، مي‌توانيد با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن منظم و مراقبت از دندان از آن مراقبت كنيد. اگر درد بخشي از مشكل است، ژل‌هاي بي حس كننده بدون نسخه مي‌توانند كمك كننده باشد. پس از مراجعه به دندانپزشك، احتمالاً بعد از رفع حفره، روكش يا عصب كشي دريافت خواهيد كرد.

دلايل ايجاد سوراخ در دندان

در بيشتر موارد، حفره‌ها ناشي از بهداشت نامناسب دندان هستند. با اين حال، ممكن است به دليل عوامل زير نسبت به ديگران مستعدتر باشيد:

  • رژيم غذايي نامناسب: در صورت مصرف زياد غذاهاي شيرين، احتمال ايجاد سوراخ دندان افزايش مي‌يابد. شكر، سوختي را كه براي تشكيل پلاك اسيدي مناسب است را فراهم مي‌كند. سوراخ‌هاي دندان عمدتا به دليل مواد غذايي شيرين و باكتري‌هايي كه تقريباً هميشه در دهان شما وجود دارند ايجاد مي‌شوند. برخي از باكتري‌ها بي ضرر هستند (فلور طبيعي)، در حالي كه برخي ديگر مضرند. هنگامي‌كه باكتري‌هاي مضر با مواد غذايي شيرين تعامل مي‌كنند، پلاك تشكيل مي‌دهند. پلاك يك جزء اسيدي است كه باعث فرسايش دندان‌ها مي‌شود. اگر دندان‌هاي خود را بعد از غذا تميز نكنيد، پلاك جمع و سفت مي‌شود. اگر پلاك برداشته نشود، در نهايت سوراخ‌هايي در دندان شما ايجاد خواهد ‌شد.
  • توليد كم بزاق: بزاق براي شستن پلاك دندان‌ها بسيار مهم است. همچنين داراي خواصي است كه با اثرات اسيدي پلاك‌ها مقابله مي‌كند. برخي از داروها، مانند داروهاي ضد افسردگي و شل كننده‌هاي عضلاني، مي‌توانند توليد بزاق شما را كاهش دهند.
  • سن: نوزادان، كودكان نوپا و افراد با سن بالا، در معرض خطر بيشتري براي ايجاد حفره هستند. اگر شما يك فرد مسن هستيد، شانس شما به دليل عقب‌رفتگي لثه و دندان‌هاي فرسوده افزايش مي‌يابد.
  • مصرف كم فلورايد: فلورايد يك تركيب ضروري براي دندان شماست. فلورايد به تقويت دندان كمك مي‌كند و از آسيب ناشي از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.
  • دندان قروچه: در صورت فشار دادن و ساييدن دندان‌ها كه به آن دندان قروچه مي‌گويند ممكن است سوراخ روي دندان ايجاد شود. دندان قروچه در شب رايج است اما بايد درمان شود. ساييدن مداوم ميناي دندان (قسمت سفيد دندان) باعث ايجاد ترك مي‌شود. اين ترك‌ها مي‌توانند به اندازه اي بزرگ شوند كه سوراخ‌هاي دندان را ايجاد كنند.

انواع پر كننده‌هاي دندان سوراخ شده

  • پر كردن آمالگام نقره: اين نوع پركننده از مواد معدني چون قلع، روي، مس و جيوه تشكيل شده است و معمولاً ماندگاري طولاني‌تري نسبت به بعضي از گزينه‌هاي ديگر دارد. از لحاظ قيمت نيز مقرون به صرفه تر است. اما اين پركردن اغلب زيبايي ظاهري مناسبي ندارد و در برابر تغييرات دما حساسيت نشان مي‌دهد.
  • پركردن كامپوزيت: اين نوع پركننده از مواد پلاستيكي و رزين تشكيل شده است و مي‌تواند با رنگ دندان تطابق داشته باشد. اين گزينه اغلب براي نيازهاي زيبايي و تطبيق با رنگ دندان‌ها انتخاب مي‌شود. ماندگاري آن حدود ۴ تا ۶ سال با توجه به ميزان مراقبت از دندان‌ها متغير است.
  • پركردن سراميكي: اين نوع ماده پر كننده از مواد چيني تشكيل شده است و بيشترين مقاومت را در برابر لكه و سايش دارد. با اين حال، قيمت آن ممكن است بالاتر از ساير گزينه‌ها باشد و به خوبي براي حفره‌هاي بزرگ استفاده نشود. طول عمر آن معمولا بين ۵ تا ۱۰ سال هاست.
  • پر كردن گلاس آينومر: اين نوع پركردن از تركيب شيشه و اكريليك ساخته شده و معمولاً براي كودكان استفاده مي‌شود. گلاس آينومر مقاومت كمتري دارد و ضعيف‌تر از رزين كامپوزيت است.
  • آمالگام پلاتينيوم: از اين ماده پر كننده معمولاً در شرايط خاص و با ويژگي‌هاي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

درمان سوراخ در دندان

سوراخ‌هاي روي دندان‌ها در صورت عدم درمان مي‌توانند باعث آسيب دائمي‌ شوند. درمان حفره‌ها به شدت آنها بستگي دارد، گزينه‌هاي درماني شامل درمانهاي خانگي، پر كردن دندان، روكش دندان و عصب كشي دندان است. در ادامه با هر كدام از اين روش‌ها بيشتر آشنا مي‌شويم.

درمانهاي خانگي

برخي از محتواهاي آنلاين نشان مي‌دهد كه درمان‌هاي خانگي مي‌توانند پوسيدگي دندان را درمان كنند، اما اين درست نيست. هيچ راهي براي پر كردن حفره دندان يا درمان آن در خانه وجود ندارد.

بهترين چيزي كه مي‌توانيد به آن اميدوار باشيد، تسكين علائم پوسيدگي است. بهتر است براي درمان مناسب سوراخ دندان به دندانپزشك مراجعه كنيد.

با اين حال، محصولاتي در داروخانه وجود دارند كه مي‌توانند به شما در مقابله با درد مرتبط با پوسيدگي كمك كنند. همچنين ژل‌هاي بي حس كننده بدون نسخه مي‌توانند كمك كننده باشند. شستشوي دهان با آب نمك گرم نيز مي‌تواند به كاهش درد و عفونت كمك كند. 

بديهي است كه درمان‌هاي خانگي گزينه درماني ارزان‌تري هستند و بسياري از مسكن‌هاي داروخانه‌اي قيمت پاييني دارند. اما باز هم، تنها گزينه‌هايي براي درمان موقت درد هستند. روش‌هاي كاهش درد خانگي و درمان‌هاي خانگي به مشكل اصلي پوسيدگي دندان رسيدگي نخواهند كرد.

پركردن دندان

دندانپزشكان مي‌توانند از مواد پركننده مانند رزين براي ترميم سطح فرسايش يافته دندان استفاده كنند. دندانپزشك ابتدا قسمت پوسيده دندان شما را برمي‌دارد و سپس با استفاده از پركننده دندان، سوراخ‌ها را دوباره پر مي‌كند.

بيمه دندانپزشكي معمولاً تمام يا برخي از هزينه‌هاي پر كردن را پوشش مي‌دهد. بدون بيمه، پر كردن ‌هزينه بالايي دارد. رايج ترين انواع پركننده آمالگام نقره است كه قيمت مناسب تري نسبت به ساير مواد پر كننده دندان دارد. پر كننده پرسلن كه به آن اينله نيز مي‌گويند ممكن است گران تر از ساير موارد باشد.

روكش‌ها

اگر حفره و پوسيدگي به بيشتر قسمت‌هاي دندان شما پيشرفت كرده باشد، ممكن است نياز به روكش داشته باشيد. دندانپزشك ابتدا قسمت‌هايي از دندان شما را برمي‌دارد و سپس يك روكش دندان مصنوعي روي دندان آسيب ديده قرار مي‌دهد.

روكش‌ها مي‌توانند گران باشند. بسياري از طرح‌هاي دندانپزشكي بخشي يا تمام هزينه‌هاي يك روكش را كه براي اهداف دندانپزشكي (به جاي اهداف زيبايي) مورد نياز است، پوشش مي‌دهند. ساير روش‌ها، مانند پر كردن موقت يا عكس‌برداري با اشعه ايكس نيز لازم است كه در صورت نداشتن بيمه بايد هزينه بيشتري براي آن پرداخت نماييد.

عصب كشي

عصب كشي حفره‌هايي را درمان مي‌كنند كه پوسيدگي در آنها خيلي شديد باشد. در اين شرايط پوسيدگي به پالپ دندان كه قسمت داخلي دندان است گسترش يافته است. در طول عصب كشي، دندانپزشك ابتدا پالپ آسيب ديده را خارج مي‌كند و سپس با ماده پر كننده گوتاپركا آن را پر مي‌كند. 

عوارض عدم درمان دندان سوراخ شده

در صورت مشاهده هر گونه سوراخ در دندان‌هاي خود، فورا اقدام كرده و آن را درمان كنيد. اگر اين كار را نكنيد، ممكن است با برخي از عوارض دنداني زير رو به رو شويد.

  • از دست دادن استخوان يا پوكي استخوان فك
  • شكستگي دندان
  • عفونت استخوان
  • آبسه دندان
  • دندان درد شديد
  • مشكل در جويدن، كه ممكن است باعث مشكلات تغذيه اي شود

راه تشخيص پوسيدگي دندان

دندانپزشكان در مورد ميزان دردي كه احساس مي‌كنيد سوال مي‌كنند و سپس يك معاينه فيزيكي براي مشاهده ماهيت سوراخ انجام مي‌دهند. معاينه دندان به وسايلي مانند منبع نور، آينه دندان و كاوشگر نياز دارد. راديوگرافي دندان (اشعه ايكس) نيز ضروري است، به خصوص اگر حفره‌ها بين دندان‌ها باشد.

راه‌هاي جلوگيري از سوراخ شدن دندان

يكي از بهترين راه‌ها براي جلوگيري از سوراخ شدن دندان، مسواك زدن منظم است. ساير راه‌ها براي جلوگيري از سوراخ شدن دندان عبارتند از:

  • رژيم غذايي خود را تنظيم كنيد

مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي حاوي قند زياد را كاهش دهيد. همچنين از غذاهايي كه تمايل به چسبندگي به دندان‌هاي شما دارند اجتناب كنيد. نوشيدن آب بين وعده‌هاي غذايي به شستشوي دهان از قندهاي اضافي كمك مي‌كند. كاهش مصرف قند مي‌تواند به كاهش حساسيت شما به پوسيدگي كمك كند. بديهي است كه اين كار نمي‌تواند به حفره موجود كمك كند اما حداقل بدتر نمي‌شود.

  • نخ دندان بكشيد

مسواك زدن كافي نيست نخ دندان كشيدن به تميز كردن قسمت‌هايي از دندان‌ها كمك مي‌كند كه با مسواك به آن‌ها دسترسي نداريد.

  • از سيگار كشيدن خودداري كنيد

سيگار كشيدن يكي از دلايل اصلي بسياري از بيماري‌هاي دهان از جمله پوسيدگي دندان است.

  • خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد

فلورايد ماده معدني است كه به بيشتر خميردندان‌ها اضافه مي‌شود تا دندان‌هايمان سالم و قوي بماند. خمير دندان‌هاي حاوي فلورايد را براي كمك به سلامت دندان‌هاي خود انتخاب كنيد.

  • مواد غذايي لازم براي سلامت دندان‌ها را استفاده كنيد

افزودن برخي ويتامين‌ها و مواد معدني به رژيم غذايي مي‌تواند به معكوس كردن پوسيدگي دندان كمك كند. ويتامينC، D، كلسيم و آهن را امتحان كنيد.

چگونه سوراخ دندان را در خانه پر كنيم؟

به طور كلي، شما نمي‌توانيد سوراخ دندان را در خانه پر كنيد. اما مي‌توانيد برخي از روش‌ها را براي مقابله با پوسيدگي دندان امتحان كنيد. در نهايت بهترين و تنهاترين راه مراجعه به دندانپزشك است. در ادامه برخي از راه هاي خانگي براي كاهش درد و علائم عفونت دندان را بررسي مي كنيم.

  • استفاده از روغن گياهي

مي‌توانيد براي كاهش درد يك قاشق چاي خوري روغن (معمولاً نارگيل يا كنجد) روي دندان خود بگذاريد و آن را بين دندان‌ها و لثه‌ها به مدت ۲۰ دقيقه، هر روز بچرخانيد. بله، اين بهترين راه براي درمان حفره‌ها نيست، اما مي‌تواند پيشرفت عفونت حفره‌هاي دندان را كاهش دهد.

  • ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا گياهي ساده است كه سلامت عمومي ‌بدن و حتي دندان را بهبود مي‌بخشد. آلوئه ورا عمدتاً به عنوان مرطوب‌كننده يا چيزي كه مي‌تواند به تسكين سوختگي كمك كند، شناخته مي‌شود. اما براي بهبود دندان‌ها نيز بسيار مفيد است.

  • بهداشت خوب دندان

تا حد زيادي بهترين راه براي مقابله با سوراخ در دندان اين است كه روال استفاده از نخ دندان و مسواك زدن خود را افزايش دهيد. در حالي كه مسواك زدن سوراخ خالي و حفره‌هاي بزرگ را پر نمي‌كند، اما شكاف‌هاي كوچك و حفره‌هاي كوچك را مي‌توان به راحتي با بهبود بهداشت دندان رفع كرد. 

آيا جوش شيرين براي دندان مناسب است؟

جوش شيرين يكي از اجزاي رايج در بسياري از خميردندان‌هاست، به ويژه خميردندان‌هايي كه قرار است دندان‌هاي شما را سفيد كنند.

جوش شيرين يك پاك كننده بسيار خوب است. اما بايد مراقب مقدار مصرف خود باشيد، زيرا جوش شيرين در صورت مصرف بيش از حد مي‌تواند باعث آسيب شود. بنابراين، مي‌تواند دندان‌هاي شما را به خوبي تميز كند. اما آيا واقعاً مي‌تواند حفره‌ها را درمان كند؟ پاسخ كمي‌بله و كمي‌خير است.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

جوش شيرين قليايي است، بنابراين مي‌تواند دهان بسيار اسيدي را خنثي كند. اسيد مي‌تواند حتي سخت ترين مواد را از بين ببرد، بنابراين مي‌تواند به دندان‌هاي شما آسيب برساند. جوش شيرين بي ادعا به بازسازي لايه ميناي دندان شما كمك مي‌كند و شكاف‌هاي كوچكي را كه شروع به تشكيل شده اند مي‌بندد. 

جوش شيرين همچنين داراي خواص ضد باكتريايي است كه مي‌تواند از آسيب و پوسيدگي جلوگيري كند و در نتيجه از دندان‌هاي شما محافظت كند. استفاده از جوش شيرين مي‌تواند به پاكسازي سريع رسوبات پلاك كمك كند. پلاك مي‌تواند به مرور زمان منجر به پوسيدگي و حفره شود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۵۹:۰۰ ] [ NOORA ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی