Ariasite
عمومي

انتخاب و ثبت علامت تجاري تابع شرايط خاصي است كه در قوانين كشورهاي مختلف با توجه به عرف جامعه ، ثبت شركت  عفت عمومي ، اخلاق حسنه ، مصالح كشور و رعايت مسايل مذهبي و اخلاقي محدوديت هايي براي آن پيش بيني شده است. در اين مطلب ، به بررسي علائم ممنوع مي پردازيم .

  • علائم ممنوع

به موجب ماده 5 قانون ثبت علايم و اختراعات ، ثبت علايم و اختراعات ذيل ممنوع است :
1- پرچم رسمي ايران با علامت مخصوص جمهوري اسلامي و شعار الله اكبر و هر پرچم ديگري كه دولت ايران استعمال آن را به طور علامت تجاري منع كند.
اين نشان ها مربوط به ملت و كشور است و قابل تملك خصوصي نمي باشد حتي پرچم ساير ملل را نيز نمي توان به عنوان علامت تجاري مورد استفاده قرار داد. وزارت امور خارجه نمونه هايي از پرچم كشورهاي مختلف را به اداره ثبت مي فرستد تا از ثبت علائمي كه مانند آن ها باشد خودداري شود.
2- علامت هلال احمر – مدال ها - نشان ها – انگ هاي دولت ايران
انگ هاي رسمي كه به زبان فرانسه Poincons officiels de controle و به انگليسي Official halimark گفته مي شود علامتي است كه بر روي عدل هاي تجاري مي نويسند. ( ماخذ :فرهنگ فارسي دكتر معين )
به بياني ديگر، انگ علامتي است كه بر روي فلزات قيمتي براي تعيين عيار آن مي زنند و اگر كسان ديگر آن را بكار برند خاصيت آن كه تضمين عيار فلزات از طرف مقام رسمي است از بين مي رود و علاوه بر آن اشخاص استفاده جو ممكن است آن ها را بر روي فلزات ارزان قيمت نقش كنند و باعث فريب مشتريان گردند و از اين لحاظ قوانين جزايي براي كساني كه مرتكب چنين اعمالي شوند مجازاتي پيش بيني نموده است .
مدال ها و نشان ها نيز چون در موارد مخصوصي در مقابل خدمات برجسته به اشخاص داده مي شود هر كس نمي تواند آن ها را مورد استفاده قرار دهد.
3- كلمات و يا عباراتي كه موهم انتساب به مقامات رسمي ايران باشد از قبيل دولتي و امثال آن
علامت علاوه بر اينكه مشخص جنسي است اغلب اوقات معرف سازنده آن نيز مي باشد و علامتي كه در آن كلماتي بكار رود كه مشتري را نسبت به سازنده يا مبدا جنس فريب دهد جايز نيست . زيرا استعمال چنين كلماتي ممكن است باعث شود كه مصرف كننده تصور كند كالاي مورد علامت به وسيله مقامات مزبور ساخته شده است.
4- علامت موسسات رسمي مانند هلال احمر و صليب احمر و نظاير آن
بعضي از علامات جنبه بين المللي و ملي پيدا كرده و با وجود آنكه علامت تجاري تلقي مي شوند چون براي موسسات رسمي و در موارد مخصوصي استعمال مي شوند و موسساتي كه آن ها را استعمال مي كنند داراي مزايايي مخصوصي مي باشند استفاده از اين علايم به عنوان علامت تجاري جايز نيست زيرا ممكن است از اين علايم سوء استفاده شود.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


5- علائمي كه مخل انتظامات عمومي يا منافي عفت باشد.
كلماتي كه باعث لكه دار شدن عفت عمومي مي شود و يا كلماتي كه مردم را به شورش يا عصيان دعوت مي كند نمي توان به عنوان علامت انتخاب نمود. بطور كلي مي توان گفت هر علامتي كه مخالف قانون باشد ، يا باعث فريب خريدار شود مخالف نظم عمومي است و به اين ترتيب مي توان از ثبت علايمي كه مشتري را نسبت به نوع جنس گمراه مي كند جلوگيري نمود. مثلاَ اگر كسي دارويي به بازار عرضه كند كه داراي علامتي باشد كه تصور شود داراي ويتامين است ولي اصولاَ داروي مزبور فاقد ويتامين باشد ثبت چنين علامتي ممنوع تلقي مي شود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۱۷:۴۲ ] [ NOORA ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی