Ariasite
عمومي
  • معرفي شركت تعاوني

يكي ديگر از شركت هاي تجاري شركت هاي  تعاوني است كه هدف آن با ساير شركت هايي كه تاكنون درباره ي آن ها صحبت شد فرق مي نمايد زيرا هدف ثبت شركت هاي سهامي عام و خاص و نسبي و غيره فعاليت به منظور سود و بهره دهي بيشتر است در صورتي كه هدف اصلي شركت هاي تعاوني كمك به بهبود وضع اقتصادي و رفاه شركاء و تامين حوائج و نيازمندي هاي مخصوص آن ها است.
شركت تعاوني شركتي است كه بين اشخاص حقيقي،براي فعاليت در امور مربوط به توليد و توزيع،در جهت اهداف مصرح در قانون بخش تعاوني ،تشكيل مي شود.هدف اصلي اين شركت ها كمك به بهبود وضع اقتصادي و رفاه شركاء و تامين حوائج و نيازمندي هاي مخصوص آن ها است و معمولاَ در مواقعي بيشتر تشكيل مي شود كه وضع اقتصادي آشفته و نامساعد باشد و بعلت تورم و گراني قدرت خريد مردم كم است و لذا براي ارائه خدمات و توليد و امكانات رفاهي،اقشار كم درآمد را تحت پوشش خود قرار مي دهد.

توصيه مي شود كه مقالات زير را نيز بخوانيد:

- مجوز ثبت شركت تعاوني

- شرايط تشكيل و ثبت شركت تعاوني چيست

ضمناَ اين مطلب ناگفته نماند كه در شركت هاي مزبور نيز نفع مادي مورد توجه است منتهي به عنوان هدف فرعي زيرا همان طوري كه اشاره شده هدف اصلي آن ها كمك و ارائه خدمات مناسب از قبيل دادن اجناس و اشياء به صنوف مختلفه مي باشد،مانند شركت هاي تعاوني كشاورزي كه براي تهيه بذر مرغوب و تهيه سموم و كود براي روستاييان و كشاورزاني كه بنيه مالي آن ها خوب نيست تشكيل مي شود و يا تعاوني هايي كه براي قشر كم درآمد با قيمت مناسبي مسكن تهيه مي نمايد و يا شركت هاي تعاوني كه به همين منظور به كسبه  جزء و ساير افراد وام مي دهد تا كسب و كار آن ها روبراه گردد و يا شركت هايي كه براي اقشار بيكار كه در جستجوي كار هستند كار پيدا مي نمايد و بسياري ديگر از اين قبيل شركت ها.

  • تشكيل و اداره

شركت تعاوني يا در قالب شركت سهامي يا مطابق مقررات اساسنامه مصوب تشكيل مي گردد.زيرا در ماده 193 ق.ت مي گويد:" شركت تعاوني اعم از توليد يا مصرف ممكن است مطابق اصول شركت سهامي يا بر طبق مقررات مخصوصي كه با تراضي شركاء ترتيب داده شده باشد تشكيل بشود."
اساسنامه شركت تعاوني بايد شامل نام با قيد كلمه  تعاوني ، هدف ، موضوع ، نوع ، حوزه عمليات ، مدت ، مركز اصلي ، نشاني ، ميزان سرمايه ، مقررات مربوط به اعضاء ، اركان ، مقررات مالي و كار ، انحلال و تصفيه ، حداقل و حداكثر اعضا به نسبت سرمايه و فرصت اشتغال و نوع فعاليت و .... باشد.اعضا در صورتي كه واجد شرايط مقرر باشند مي توانند به عنوان عضو ، فعاليت نمايند و طبق اساسنامه در كليه امور حق نظارت خواهند داشت.

  • تشكيلات شركت تعاوني سه ركن دارد: مجمع عمومي ، هيات مديره و بازرس

الف- مجمع عمومي
مجمع عمومي كه از اجتماع اعضاي تعاوني يا نمايندگان آن ها تشكيل مي شود به دو صورت عادي و فوق العاده منعقد مي گردد.انتخاب هيات مديره و بازرس يا بازرسان ، رسيدگي به ترازنامه و حساب سود و زيان و گزارش هاي مالي و تصويب بودجه ساليانه و تعيين سياست ها و خط مشي شركت از وظايف مجمع عادي و اتخاذ تصميم در خصوص افزايش يا كاهش سرمايه و انحلال شركت از اختيارات مجمع فوق العاده محسوب مي شوند.
ب- هيات مديره
هيات مديره كه حداقل 3 و حداكثر 7 نفر عضو دارد از ميان اعضاي شركت ( شركاء ) انتخاب مي شوند و مسئوليت اداره امور تعاوني را بر عهده دارند.
اجراي مفاد اساسنامه ، اجراي تصميمات مجمع عمومي، تهيه صورت ها و گزارش هاي مالي براي ارائه به مجمع عمومي، دعوت از مجامع عمومي و نظارت بر امور جاري و فعاليت هاي تعاوني و عزل و نصب و قبول استعفاي مدير عامل از جمله وظايف هيات مديره مي باشند.
ج-بازرس يا بازرسان
بازرس كه توسط مجمع عمومي عادي انتخاب مي شود مسئول نظارت بر عملكرد هيات مديره و اجراي تصميمات مجمع و اساسنامه است.بازرس همچنين بايد از روند صحيح تهيه گزارش مالي و تهيه و تنظيم صورت هاي مالي شركت اطمينان حاصل نمايد و گزارش خود را تهيه و به مجمع عمومي ساليانه ارائه نمايد.
رسيدگي به شكايات احتمالي اعضا از نحوه مديريت و عملكرد هيات مديره نيز بر عهده بازرس است و نتيجه را بايد به مجمع ارائه دهد.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

  • ذخيره احتياطي

به موجب ماده 4 قانون شركت هاي تعاوني ،شركت هاي مزبور " بايد براي جبران زيان هاي احتمالي و توسعه عمليات خود بدواَ قسمتي از درآمد را كه از پانزده درصد كمتر نباشد به عنوان ذخيره احتياطي در ترازنامه منظور نموده و سپس به تقسيم سود سهام اقدام نمايد.منظور كردن اين وجوه به حساب ذخيره تا زماني است كه جمع آن معادل با مجموعه سرمايه شركت در ظرف سه سال اخير گردد.

  • معافيت

طبق ماده 5 قانون شركت هاي تعاوني شركت هاي مزبور كه طبق مقررات تشكيل و اساسنامه آن ها به تصويب شوراي عالي تعاون كشور مي رسد از پرداخت حق الثبت و تمبر سهام و ماليات بر درآمد معاف مي باشند .

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۳۸:۲۶ ] [ NOORA ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی